جوش صورت متعدد در ناحیه گونه

تشخیص جوش صورت (آکنه) با هوش مصنوعی

تشخیص جوش صورت (آکنه) با هوش مصنوعی

جوش صورت یا آکنه، یک بیماری پوستی رایج است که تمام افراد از جمله نوجوانان و جوانان را مبتلا می‌کند.

آکنه اغلب به صورت وراثتی منتقل می‌شود، به این معنی که در خانواده‌ها شایع است. با این حال، با تدابیر ساده و درمان‌هایی که پزشک شما توصیه می‌کند، تقریبا تمامی موارد آکنه قابل بهبود هستند، هر چند درمان نهایی برای آکنه موجود نیست. بسیاری از افراد به خاطر آکنه خود احساس ناراحتی می‌کنند، اما بسیار مهم است که با پزشک خود درباره آن صحبت کنند، زیرا او قادر خواهد بود راهکارهایی را به شما پیشنهاد دهد و محصولاتی را تجویز کند که می‌تواند تفاوت قابل توجهی را در بهبود آکنه شما ایجاد کند.

“آکنه می‌تواند باعث ایجاد جای زخم شود، بنابراین کاهش شدت خارش و اجتناب از خراشیدن پوست بسیار مهم است.”

چه کسی در معرض خطر است؟

جوش صورت ۸۵ تا ۱۰۰ درصد افراد را در طول زندگیشان تحت تأثیر قرار می‌دهد و معمولاً در دوران نوجوانی شروع می‌شود. بیشتر افراد در دهه نوجوانی خود جوش صورت دارند که تا سن بلوغ برطرف می‌شود. با این حال، جوش صورت می‌تواند تا سن ۳۰ سالگی و بعد از آن نیز ادامه داشته باشد و برخی افراد بزرگسال که در دوران نوجوانی جوش نداشته‌اند، برای اولین بار با جوش صورت روبرو می‌شوند. تخمین زده شده است که ۵ درصد افراد بالای ۴۵ سال دارای جوش صورت هستند. افراد تمام نژادها/قومیت‌ها ممکن است جوش صورت داشته‌باشند.

علائم و نشانه ها

جوش صورت منجر به بروز لکه‌های پوستی مختلف می‌شود. بیشترین محل بروز جوش: صورت، گردن، سینه، پشت است که در آنجا بیشترین تعداد غده چربی وجود دارد. در بزرگسالان، خط فک یکی از محل‌های شایع بروز جوش صورت است. جوش صورت می‌تواند به صورت پوست‌های سیاه (کومدون باز)، پوست‌های سفید (کومدون بسته)، پاپول، پاستول‌ها و گرده‌ها/سیست‌ها باشد. پاپول‌ها کوچک، صاف و بالشتکی هستند که ممکن است در پوست‌های روشن، صورتی یا قرمز و در پوست‌های تیره قهوه‌ای تا بنفش باشند. پاستول‌ها لکه‌های پر از پوست هستند و گرده‌ها و سیست‌ها نسبت به پاپول‌ها بزرگتر و عمیق‌تر هستند.

جوش صورت سبک شامل چند پاپول / پاستول و گاهی کومدون است. جوش صورت متوسط دارای تعداد بیشتری از این لکه‌ها است. جوش صورت شدید شامل تعداد زیادی کومدون، پاپول، پاستول و ممکن است گرده‌ها / سیست‌های دردناک باشد.

جوش صورت می‌تواند منجر به ایجاد زخم‌های دائمی شود که ممکن است به صورت چاهکی در پوست ظاهر شوند یا به عنوان هیپرپیگمانتاسیون، به شکل نقاط قهوه‌ای، محل لکه‌های جوش صورت قبلی، ظاهر شوند. تغییر رنگ پوست ممکن است در پوست‌های تیره بیشتر و یا بیشتر به چشم بیاید.

دستورالعمل های خودمراقبتی

شستشوی ملایم مناطق پوستی که مستعد جوش صورت هستند با صابون‌ها یا محصولات شستشوی ملایم، یک جزء مهم از مراقبت کلی در پوست مستعد جوش صورت است. از  رفتار هایی مانند ریختن الکل ها، جراحی های سطحی و محصولات چرب بر روی پوست (توجه شده باشید که محصولاتی که برای پوست سر استفاده می کنید نیز می تواند به مناطق پایین تر منتشر شوند) پرهیز کنید. محصولاتی که به عنوان “بر پایه آب” یا “غیر کومدوژنیک” مشخص شده‌اند، به کاهش باز شدن منافذ پوست کمک می‌کنند. برای جلوگیری از ایجاد زخم، سعی شود جوش ها را فشار ندهید. از کرم‌های ضدآفتاب استفاده کنید تا ظاهر هیپرپیگمانتاسیون کمتر شود و بهتر است از کرم‌های ضدآفتاب رنگی و غیر کومدوژنیک استفاده شود.

موهای خود، دست‌ها و دستگاه‌هایی مانند تلفن همراه را از صورت خود دور نگه دارید.

داروهای بدون نیاز به نسخه:

تنوعی از داروهای بدون نیاز به نسخه وجود دارد که ممکن است کمک کننده باشند. این داروها به عنوان درمانهای پیشگیرانه طراحی شده‌اند و باید به صورت لایه نازک بر روی کل منطقه به صورت منظم استفاده شوند. اگر به صورت پیوسته استفاده شوند، ممکن است به سرعت بهبود کوچکی را ببینید، اما نتایج عموماً پس از چند ماه مشاهده می‌شود. بنزوئیل پراکسید (موثرترین دارو بدون نیاز به نسخه) در انواع فرمولاسیون‌ها (مانند شستشوها، ژل‌ها و کرم‌ها) و قدرت‌های مختلف در دسترس است. بنزوئیل پراکسید در پوست خشک معمولاً خشکی می‌آورد، بنابراین اگر پوست خشک دارید، از محصولات با غلظت کمتر استفاده کنید؛ برای پوست چرب، غلظت بیشتری را در نظر بگیرید. به یاد داشته باشید که بنزوئیل پراکسید ممکن است لباس و حوله شما را سفید کند. مواد پوشش دهنده صورت (اکسفولیانت‌ها) مانند اسید سالیسیلیک، گوگرد و اسیدهای آلفا-هیدروکسی (مانند گلیکولیک اسید) می‌تواند کمک کند اما باعث خشکی پوست هم می‌شوند.

توجه:

  1. جوش صورت می‌تواند تأثیرات روانی مهمی داشته باشد. با پزشک خود درباره هرگونه احساس افسردگی صحبت کنید.
  2. تغییرات در رژیم غذایی تأثیر ثابت شده‌ای بر روی جوش صورت ندارند.

درمان ها

درمان‌های موضعی برای جوش صورت شامل یک یا چند کرم، شستشو، یا ژل می‌شود، مانند:

– عوامل ضد باکتری مانند کلیندامایسین (Cleocin T)، اریترومایسین (AkneMycin)، گوگرد (Liquimat، Sulpho-Lac)، سدیم سولفاسیتامید (Sulfacet R)، داپسون (Aczone)، مینوسایکلین (Amzeeq، Zilxi) و اسید آزلاییک (Azelex، Finacea).

– رتینوئیدها: محصولات مشتق شده از ویتامین A مانند ترتینوئین (Retin-A)، تازاروتن (Avage، Tazorac) و آداپالن (Differin).

– کلاسکوترون (Winlevi): هورمون‌هایی را که باعث جوش صورت می‌شوند را مهار می‌کند.

درمان‌های خوراکی ممکن است، مفید باشد، شامل:

– آنتی‌بیوتیک‌هایی مانند تتراسایکلین (Sumycin، Actisite)، مینوسایکلین (Dynacin، Minocin)، دوکسی سیکلین (Vibramycin، Monodox)، اریترومایسین، آمپی سیلین (Ampi)، کلیندامایسین (Cleocin)، تریمتوپریم-سولفامتوکسازول (Bactrim)، آزیترومایسین (Zithromax) یا سفالوسپورین‌ها.

– کانتراسپتیوهای خوراکی و اسپیرونولاکتون (Aldactone، CaroSpir) که به تنظیم هورمون‌ها کمک می‌کنند.

– ایزوترتینوئین (Amnesteem، Claravis)، یک داروی قوی با اثرات جانبی فراوان برای جوش صورت شدیدی است که به درمان‌های فوق‌الذکر پاسخ نمی‌دهد.

روش‌ها:

  • – تزریق استروئید به هر نودول یا سیست مقاوم یا التهابی.
  • – چندین نوع درمان با لیزر نیز به جوش صورت کمک می‌کنند و اغلب با دیگر روش‌های درمانی استفاده می‌شوند؛ درمان‌ها گران هستند، باید برای چند ماه تکرار شوند و نتایج متغیر هستند. بیمه ممکن است لیزر را پوشش ندهد.
  • – لیزر ری سرفیسینگ ، جراحی پلاستیک و / یا درمابراسیون ممکن است به کاهش برجستگی جای جوش‌های قدیمی کمک کنند.
  • – برای هیپرپیگمانتاسیون، رتینوئیدها و بنزوئیل پراکسید می‌توانند فرایند روشن شدن پوست را تسریع کنند. محصولات دیگر شامل هیدروکوینون موضعی، اسید آزلاییک (10٪ – 20٪)، اسید گلیکولیک و اسید کوجیک است. همچنین روش‌هایی مانند مایکرو درمابراسیون و پیل‌های شیمیایی نوری نیز مفید هستند.

شرایط ویزیت اورژانسی

اگر آکنه متوسط یا شدید دارید که با مراقبت از خود به اندازه کافی بهبود نیافته است، سعی کنید به پزشک مراجعه کنید.

تشخیص افتراقی با هوش مصنوعی

در صورتی که علائم مشابه دارید می توانید با هوش مصنوعی سریر مشکل خود را مورد بررسی قرار بدهید تا با دقت و سرعت بیشتری تصمیم گیری و اقدام کنید.

همچنین برای دسترسی راحت تر می توانید به بات تلگرامی ویزیسان (Vizisunbot) مراجعه کنید و از هوش مصنوعی تشخیص افتراقی ضایعات پوستی و سایر خدمات بهره مند شوید.

 

کلید واژه ها

#جوش_صورت #آکنه #آکنه_ولگاریس #جوش #جوش_بلوغ #درمان_جوش_صورت

منابع

1) Bolognia J, Schaffer JV, Cerroni L. Dermatology. 4th ed. Philadelphia, PA: Elsevier; 2018.

2) James WD, Elston D, Treat JR, Rosenbach MA. Andrew’s Diseases of the Skin. 13th ed. Philadelphia, PA: Elsevier; 2019.

3) Kang S, Amagai M, Bruckner AL, et al. Fitzpatrick’s Dermatology. 9th ed. New York, NY: McGraw-Hill Education; 2019.

ثبت نظر

متاسفیم. شما برای مشاهده این فرم باید وارد سایت شوید .